Klachten, schade en gedragscode
Het kan voor komen dat ouders het ergens niet mee eens zijn of klachten hebben over de gang van zaken. In dat geval geldt de volgende procedure:
- Voor Kindercentrum Aquamarijn is eerste aanspreekpunt de medewerker en niet de leidinggevende. U maakt uw klacht kenbaar aan de persoon waarover u een klacht heeft. U bespreekt de klacht met elkaar en probeert samen een oplossing te vinden. De meeste klachten worden op deze manier, in goed overleg, afgehandeld
- Lukt dit niet, dan wendt u zich tot de manager of de directeur
- Leidt de tussenkomst van de manager of directeur ook niet tot een oplossing, dan kunt u contact opnemen met het bestuur
- Leidt dit niet tot een bevredigend resultaat, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon het bestuur
- Als dit ook niet tot een oplossing leidt, kunt u zich wenden tot de externe klachtencommissie.
Voor de manier waarop we omgaan met klachten, zijn onze kernwaarden samen, afstemmen, vloeiend veiligheid, leren richtinggevend. Emoties kunnen een rol spelen, zeker als het een kind betreft. Daarom hechten wij eraan om dergelijke gesprekken niet te voeren in aanwezigheid van het kind. Streven is dat dergelijke discussies worden gevoerd tussen volwassenen die zich volwassen gedragen.
Gedragscode integriteit
Zowel Kindcentrum Aquamarijn als de Stichting Conexus en stichting KION heeft een gedragscode ‘integriteit’ opgesteld. Deze geldt voor alle scholen die vallen onder het bestuur van de stichting. Aandacht besteden aan integriteit past in een cultuur van bewustzijn, eigen verantwoordelijkheid en transparantie. De gedragscode geldt voor iedereen die betrokken is bij de stichting, zoals directie, medewerkers, raad van toezicht G(MR), maar ook bedrijven en instanties die werkzaamheden verrichten voor de stichting.
Klachtenregeling Conexus
Het voorkomen van klachten heeft onze prioriteit. Het verleden heeft geleerd dat een goede communicatie tussen school en ouders een cruciale rol speelt in het soepel laten verlopen van de samenwerking tussen leerling, ouders en school. U kunt daarom eerst uw zorg melden bij de school of, in tweede instantie, het bestuur. Het is ook mogelijk de interne vertrouwenspersoon van de school (te vinden in de schoolgids) of de externe vertrouwenspersoon van Conexus te benaderen. Zij kunnen u wellicht verder helpen. Dit kan via deze link: https://www.conexus.nu/heeft-u-een-meldingklacht/