Ondersteuning voor uw kind
Er zijn minimaal 4 maal per jaar groepsbesprekingen tussen de intern begeleiders en de leerkrachten. Tijdens die besprekingen worden de resultaten van de groep besproken en de vervolgstappen bepaald. Daarnaast worden ook de leerlingen die meer zorg of specifieke zorg nodig hebben besproken. Om deze leerlingen optimaal te ondersteunen, doorlopen we de volgende stappen in samenwerking met de ouders.
Signaleren: Met de volginstrumenten signaleert de leerkracht dat er sprake is van een probleem, bijvoorbeeld achterstand, uitval of opvallend gedrag. Het kan ook een ontwikkelingsvoorsprong betreffen. Deze signalen worden zoveel mogelijk in termen van welbevinden en betrokkenheid benoemd.
Diagnosticeren: De leerkracht en de intern begeleider stellen vast wat de positieve en belemmerde factoren zijn. Vervolgens wordt onderzocht welke onderwijsbehoeften de leerling nodig heeft. Het kan nodig zijn om nader onderzoek te laten doen. Soms gebeurt dit door een externe deskundige om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Individueel handelingsplan opstellen: De leerkracht stelt, indien nodig, samen met de intern begeleider een handelingsplan op, waarin concrete doelen worden geformuleerd. Dit plan is altijd gericht op de versterking van het welbevinden en de betrokkenheid van de leerling.
Plan uitvoeren: De leerkracht voert het plan uit, eventueel aangevuld met hulp van andere (interne of externe) ondersteuners.
Evaluatie: De intern begeleider kijkt samen met de leerkracht of de beoogde doelen zijn behaald. Afhankelijk daarvan wordt bekeken hoe er wordt verdergaan.
Als blijkt dat de aanpak onvoldoende effect heeft, kan de leerling worden aangemeld bij de schoolondersteuner van het samenwerkingsverband Stromenland. De leerling kan dan aangemeld worden bij het Brede School Ondersteunings Team (BSOT), waarmee een overleg plaatsvindt om samen met de ouders, de school en externen naar een goede aanpak en begeleiding van het kind. Dit gebeurt altijd met toestemming van ouders. Het BSOT maakt deel uit van het bovenschools zorgplatform, waar alle basisscholen in de gemeente terecht kunnen voor ondersteuning, professionalisering en hulp. Het BSOT overlegt met de medewerkers en de ouders en adviseert hoe de leerling in zijn ontwikkeling kan worden gestimuleerd.
Het Ondersteuningsteam (OT)
Het ondersteuningsteam van Kindcentrum Aquamarijn bestaat uit de directeur en twee intern begeleiders. Zij bespreken samen in een tweewekelijks overleg de zorg- en risicoleerlingen. Daarnaast zorgen zij voor de ondersteuning van de leerkrachten bij hun aanpak en begeleiding van de leerlingen in de groepen. Ook maken zij in overleg met het stuurteam beleid op zorg. Er is een nauwe samenwerking met de jeugdverpleegkundige van de GGD, de Schoolmaatschappelijk Werker van Sociaal Sterker, De school als Vindplaats en Leerplichtzaken. Samen kijken we hoe we voor de leerlingen een veilige, pedagogische omgeving kunnen zijn waarin de leerlingen tot leren kunnen komen. Zij buigen zich over leerlingen met een bredere problematiek, zoals sociaal-emotionele problemen en gedragsproblemen. Daarnaast werkt het ondersteuningsteam ook samen met het Kinderteam. Het Kinderteam bestaat uit een fysiotherapeut, een ergotherapeut en een logopediste. Door het uitwisselen van expertise, het vroegtijdig signaleren van motorische, logopedische of andere fysieke problemen die het leren in de weg kunnen staan, willen wij voorkomen dat leerlingen zich onvoldoende kunnen ontwikkelen.
Passend onderwijs
Basisschool Aquamarijn staat open voor alle leerlingen, ook voor leerlingen met een beperking of extra zorgbehoeften. Voorwaarde is natuurlijk dat er beschikking is over de mogelijkheden en deskundigheid om het optimaal te kunnen begeleiden. Samen met de ouders wordt onderzocht wat het beste is voor de leerling. Soms is het nodig om (extra) deskundigheid in te schakelen en soms is het beter voor de leerling dat het naar een ander type onderwijs gaat. Ons Kindcentrum maakt deel uit van een regionaal samenwerkingsverband (SWV) Stromenland. Dit is het samenwerkingsverband Passend Onderwijs van het basisonderwijs Nijmegen e.o., waarin scholen samenwerken om ervoor te zorgen dat iedere zorgleerling de beste plek krijgt. De extra zorg wordt bekostigd door dit samenwerkingsverband. Het streven is dat iedere leerling zo dicht mogelijk bij huis passend onderwijs en passende begeleiding krijgt. In ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) beschrijven wij de mogelijkheden om leerlingen met extra onderwijsbehoeften te ondersteunen. U kunt dit ondersteuningsprofiel vinden op onze website.
Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. De website is www.steunpuntnijmegenstromenland.nl.
Het ouder- en jeugdsteunpunt is een initiatief van samenwerkingsverband Stromenland en samenwerkingsverband V(S)O Nijmegen. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland.
Op de website van Stromenland, www.stromenland.nl staat meer inhoudelijke informatie voor ouders en leerlingen, over hoe zaken in de regio Stromenland geregeld zijn. Bijvoorbeeld over hoe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband geregeld is, welke scholen erbij horen, documenten etc.
Schoolondersteuningsprofiel
Kindcentrum Aquamarijn heeft als taak voor ieder kind adequaat onderwijs te realiseren. Daaronder wordt verstaan een voor ieder kind passend onderwijsaanbod, zowel in pedagogische (opvoedkundig) als didactische (onderwijskundig) opzicht, dus afgestemd op wat het kind nodig heeft.
Wij bieden zoals elke school in Nijmegen basisondersteuning aan.
Daarnaast geven wij ook extra ondersteuning. Ondersteuning die wij willen en kunnen bieden om kinderen die het nodig hebben extra te begeleiden en te helpen
In dit schoolondersteuningsprofiel laten wij zien welke mogelijkheden, met eigen aanpak en middelen, wij hebben. Dit beschrijven we aan de hand van de volgende kenmerken:
- een algemene beschrijving van de school;
- de zorgniveaus
- de uitwerking van die zorgniveaus
- onze mogelijkheden voor extra ondersteuning;
- de grenzen aan de ondersteuning;
- de ambities van de school.
De school heeft het huidige profiel opgesteld waarbij rekening is gehouden met de teamdeskundigheid en de beschikbare, financiële middelen van dit moment. We willen daarom elke 4 jaar het SOP actualiseren om vast te kunnen stellen of onze ondersteuningsmogelijkheden haalbaar zijn of verruimd kunnen worden.
Hieronder vindt u het ondersteuningsprofiel
Inspectierapport
De informatie van de onderwijsinspectie over de Aquamarijn is te vinden door hier te klikken.